söndag 10 maj 2009

Galet god paj

Det har varit en bra helg, det här. Lite trädgårdsfix, lite matlagande, lite surdegsbakande. I trädgården har jag planterat två cocktailtomatplantor i stora krukor, som ska stå på altanen så fort man vågar lita på natt-temperaturen. Just nu står de i uterummet. Det fantastiska uterummet, jag är så glad för det. Förra ägaren hade inrett med ljus i en liten öppen spis, soffa och fåtölj. Själv har jag övervintrat växter där, och som de har övervintrat! För första gången har jag fått en rosmarinplanta att klara vintern, och den har inte bara klarat sig, den blommar! Det är så att man blir religiös. Jag blev förresten också lite religiös när jag idag såg att jag har liljekonvaljer i rabatten. Så fint!

Dagens "surdegs-deg" ska snart bakas ut till limpor. Jag har jordnötter i degen idag. Sedan har jag lagat lammfärsbiffar med fetaost och färska örter. Helt OK, men inget som känns direkt blogg-motiverat. Det jag hade tänkt ägna dagens inlägg åt är nämligen efterrätten - en makalös rabarberpaj.


Rabarberna är perfekta att göra paj av nu, välväxta, men inte sådär grova och trådiga som måste skalas. Jag var fortfarande lite hög på kombinationen rabarber och rosenvatten efter gårdagens pannacotta, och hade därför i en liten skvätt i pajen också. Mängden kan tyckas liten, men man får inte överdosera rosenvattnet, då smakar anrättningen tvål istället. Sedan associerade jag vidare till pistagenötter och kardemumma - ja, ni hör ju att den här pajen ropar efter att bli lagad, eller hur?!



Rosendoftande rabarberpaj med pistage och kardemumma

0,5 dl havregryn, gärna fiberhavregryn
0,75 dl pistagenötter
2,5 dl dinkelsikt (eller vetemjöl)
1 dl råsocker
rivet skal av 1 citron
0,5 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
150 g smält smör
5-6 dl skurna rabarberstjälkar
1 tsk rosenvatten
1 dl strösocker
0,5 msk potatismjöl

Rosta havregrynen lätt i en torr stekpanna tills de börjar dofta gott, akta så de inte bränns. (Det går bra att hoppa över rostningen också, men jag inbillar mig att det sätter lite extra smak på degen). Kör pistagenötterna finhackade i matberedare. Blanda havregrynen med nötter, dinkelsikt, råsocker, citronskal, bakpulver och kardemumma i en skål. Rör sedan ner det smälta smöret. (OBS! Smaka inte av smeten, om du inte har en väldigt bra självbehärsknings-dag. Så, nu är du varnad.) Tryck ut degen i en pajform, den är väldigt kladdig, så använd baksidan av en sked.

Blanda de skurna rabarberna med rosenvattnet, bred sedan ut dem över pajdegen. Strö över sockret blandat med potatismjöl. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, i 20 minuter.

Servera förslagsvis med vaniljgrädde enligt följande: 2 dl vispgrädde + 1 dl creme fraiche luftigt vispade och smaksatta med 1-2 msk socker och en knivsudd vaniljpulver.

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Liljekonvaljer är väl härliga. Det var min älskade farmors favoritblommor. Jag tänker alltid på henne när hela tomten på landet är fylld med blommande liljekonvaljer (borde bli nu till helgen). Hoppas farmor sitter i sin himmel omgiven av sina favoritblommor.
Hälsningar från fröken Dill

Annica sa...

Åh, jag har också så fina minnen av min farmor och liljekonvaljer. Har plockat många buketter tillsammans med henne, när hon fanns. Våra farmödrar har det nog fint i sin väldoftande himmel!

Anonym sa...

Din paj ser så god ut, kul med rosenvatten däri.
Nu har mina rabarber också satt fart så det är hög tid nu.

Må så gott/ Mimmi

tina sa...

Mmm! Som jag har rabarberlängtan!!